Friday, April 11, 2014

Húsvéti csokinyuszi és csokitojás

Avagy végre kipróbálhattam az üreges csokifigurák készítését! J



Nyuszkó és tojás!

A húsvétot megelőző néhány héttel, még eszem ágában sem volt csokinyuszit készíteni, mivel itt északon a húsvéti ünnepkör lényegesen másképpen manifesztálódik, mint odahaza, de erről majd egyszer mesélek. Így maradtam tehát a hagyományos tojásfestésnél és néhány előre betervezett húsvéti süti megálmodásánál, mígnem egy kedves ismerősöm említette nekem, hogy a hónap elején hazautazik.

Végül aztán ő hozott nekem egy nyusziformát – az utolsót a boltból!!! –, illetve néhány tojásformát is, aminek annyira megörültem, hogy pár napra rá neki is fogtam a csokitojások és a nyuszi legyártásának. A nyuszkó lelőhelyéről Praliné Paradicsomtól kaptam a tippet, akinek szuper bejegyzése van az üreges csokifigurákról. J Lássuk akkor, nálam hogy készültek a tojások és a nyuszó! (A formák a Rayher Kreatív Centrumból származnak, Budapestről.)

Hozzávalók: (1 db kb. 15 cm magas nyuszihoz, 3 db nagyobb és 2 db kicsi tojáshoz.)
200 g karamellizált fehér csoki, melyből kb. 30-40 g maradt meg
50 g étcsoki
75-100 g fehér csoki
pár szem liofilizált eper, matcha tea
gumikesztyű
szétpattintható műanyag csokitojás és nyuszi forma
 
Tojások immár elcsomagolva...
Előkészületek:
A formákat elmostam és egy puha papírtörlővel áttörölgettem, majd papírtörőre sorakoztattam őket. Mivel nálam a nyuszi karamellizált fehér csokiból készült, a tojások pedig ét-, fehér és karamellizált fehér csokiból, ezért én elsőre a fehér csokit temperáltam, hiszen ebből készült a tojások díszítése és a nyuszi pofija is.
A temperált fehér csokiból 1-1 teáskanálnyi kimertem két kisebb tálkába, majd egyiket matcha teával, másikat pedig egy kevés aprított liofilizált eperporral színeztem. Húztam gyorsan egy gumikesztyűt és mindkét csokival alaposan összemaszatoltam a tojások belsejét, csak úgy összevissza módon, majd a formákat hűtőbe tettem.
A temperált fehér csokiból egy evőkanálnyit egy kis zacsiba mertem, melynek csücskét levágtam. Így rajzoltam meg a nyuszinak a bajuszt és a pofikát, illetve a fület és farkincát, végül a nyuszkó forma is ment pihizni a hűtőbe.

A tojások kiöntése:
Elsőként fehér csokiból készítettem tojásokat, melyből egy kicsi és egy nagy készült. A temperált fehér csokim ekkorra picit elhűlt, így visszamelegítettem 30°C-ra, majd ¾-ig töltöttem a két fél tojásformát, ezekre gyorsan rápattintottam a párjukat, majd alaposan elrázogattam a csokit a formában és kb. 5 percig lassan körbe forgattam őket. Végül hűtőbe tettem őket, ahol még 3-4 szer megforgattam kb. percenként, aztán hagytam őket szilárdulni.
Ezután temperáltamaz étcsokoládét és kitöltöttem az egyik már feldíszített csokitojás formát, valamint a maradék étcsokiból még néhány foltot festettem a maradék 2 tojásom belsejére. Ez a formát is kb. 5 percig „köröztettem” a kezemmel, majd ment is a hűtőbe pihizni, ahol 1-2 alkalommal még átfordítottam.
Utolsónak temperáltam a karamellizált fehér csokit, amivel kiöntöttem a 2 maradék csokitojást, itt azonban a párom picit besegített, mivel ő mozgatta pár percig a tojásokat, hogy egyenletes legyen a csokoládé falvastagsága ezen tojások esetében is.
 
A vidám és színes csokitojások!

A csokinyuszi:
Amíg Péter a karamellizált tojások mozgatását végezte, addig jómagam gyorsan kiöntöttem a nyusziformát, itt  a fél nyuszikát szinte teljesen teletöltöttem, gyorsan összepattintottam a tetejével, majd ebben az esetben is alaposan elrázogattam a csokit a formában és jött is a karkörzés, vagyis az egyenletes falvastagság biztosítása a nyuszi esetében.
Eztán az összes tojás és nyuszi is a hűtőbe került egy fél órás-órás pihenőre. Végül óvatosan kinyitottam a formát, melynek egyik fele egyből lepattant, a másikból meg csak egyszerűen ki kellett fordítani a tojásokat és nyuszit.
 
Az öntőformák.
Tapasztalatok:
A formák egyik felét tényleg érdemes minimum ¾-ig, vagy majdnem színültig megtölteni, hogy a tojások fala elég vastag legyen és jól bírják a csomagolást, szállítást, vagy hosszabb utazásokat. (Szépek a vékony héjú tojások, de abban az esetben, ha ajándékot készítünk és azok tényleg nagy utat tesznek meg, inkább törekedjünk a biztonságra, mintsem a szép vékony falvastagságra. Nyilván erről megoszlanak a vélemények, az én esetemben azonban, ahol a tojások közel 1500 km-et fognak utazni, ez az elsődleges szempont. Saját felhasználásra, illetve biztonságos esetben e kevéssé lényeges, de nekem ezt is szem előtt kellett tartanom. J)
A kész tojásokat érdemes egyből celofánba csomagolni, hogy véletlenül se „mancsozzuk” össze, mert nagyon kiábrándítóak a foltok és ujjnyomok a tojásokon.
A csoki temperálásra nagyon oda kell figyelni, hogy szép fényes tojásokat tudjunk készíteni, hiszen csak ezeket lehet majd kiszedni a formából.
A formák egyébként nagyon olcsók, így tényleg érdemes odahaza belevágni az üreges formák készítésébe, mert szuper ajándékok és így legalább tudjuk, hogy milyen csokinyuszit eszik a család! J Megyek is, elcsomagolom a saját nyulamat…

Legyen szép napotok,   ildiKOKKI

Nyuszó és a tojások immár becsomagolva....

No comments:

Post a Comment