Wednesday, September 30, 2015

Mézes keksz (Mese keksz házilag)

Avagy hogyan készítsünk mézes tésztából nyomdázott kekszet?


A kekszek talpa csokiba mártva...

Nagyon szeretem a karácsonyi fűszerezésű kekszeket, a finn piparkakku és a hagyományos magyar mézeskalács is nagy kedvenceim. Amíg Magyarországon laktam, nagyon sokat vásároltam a híres Mese kekszet, emlékszem egyetemistaként vizsgaidőszakban mindig azt rágcsáltam tanulás közben. Most rendeltem is egy nagyon szép nyomdázót az Amazonról, amivel eredetileg kínai moon cake-et kell készíteni, de annyira ki szerettem volna már próbálni, hogy mégis elsőre egy keksz készült a nyomdázóval. A recept arányait egycsipet oldaláról vettem, az elkészítés módján azonban változtattam, azt egy kicsit kekszesítettem.

Megjegyzés 2015. nov. 29-én:
Sokadig sütés után egy kicsit keménynek találtam a kekszeket az eredeti hozzávalók arányaival, így variáltam a recepten. Többek között emeltem a vaj mennyiségét, amitől szuper puha, de mégis formájukat nyomdázás után is szépen megtartó kekszeket kaptam.
Hozzávalók*: (20 db nagyobb kekszhez.)
160 g liszt
50 g porcukor (Lehet fele barna cukor is, csak azt aprítsuk össze kávédarálóban.)
70 g vaj
40 g méz (bármilyen jó)
1 tojás sárgája
1 csipet só
1 tk vanília kivonat
2 tk mézeskalács fűszer, vagy 2 púpos tk fahéj+ 1 csapott tk kardamom+ 1 nagy csipet szegfűszeg + 1 kis csipet szerecsendió
8-10 dkg étcsokoládé
*Megjegyzés: A recept hozzávalói között valóban nem szerepel sütőpor - ennek ellenére nem lesz kemény, hogy a kekszek megtartsák a nyomdázott mintájukat.

Többféle mintával...

Elkészítés:
A száraz hozzávalókat (liszt, cukor, só, fűszerek) egy tálban összekeverjük, majd belemorzsoljuk a hideg vajat. Ráütjük a tojást, hozzáadjuk a mézet, végül a hozzávalókból egy sima tésztát gyúrunk. (A mézre kicsit rá lehet melegíteni mikróban, hogy folyós legyen, így könnyebben összeáll a tészta.) A nyers tésztát folpackba csomagoljuk és éjszakára hűtőbe tesszük. Másnap reggel  a kb. 4-5 mm vastagra nyújtott tésztából a keksznyomdával kiszúrjuk és nyomdázzuk a kekszet. A nyomdázót érdemes sűrűn lisztbe mártani, így nem ragad bele a tészta. A kiszúrt kekszeket egy szilikonos papírral bélelt tepsibe sorakoztatjuk, és min. 2 órára hűtőben pihentetjük. Végül előmelegített 170°C-os sütőben 8-10 perc alatt aranybarnára sütjük őket, de csa éppen annyira hogy a kekszek szélei éppen megbarnuljanak. Ha kihűltek a talpukat étcsokiba mártjuk.

Mézes kekszek nyomdázva.

Tipp:
A csoki olvasztáshoz a csokoládé ¾-ét olvasszuk fel mikróban, majd a maradék csokit aprítsuk össze, adjuk az olvadt csokihoz és kevergessük, amíg az egész össze nem olvad és csak ekkor kezdjük a kekszek csokiba mártását. Így a csoki fényesebb lesz a kekszek alján és hamarabb megszilárdul!
A kekszek zárt dobozban sokáig elállnak, persze csak ha fel nem fajjuk őket.

Szép napot,  ildiKOKKI





24 comments:

  1. Hát ezek gyönyörűek! Hogy te milyen ügyes vagy.

    ReplyDelete
  2. Olyan szépek hogy sajnálnám megenni,de a mese keksz a kedvencem:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Én sajnáltam is, de a finn ismerőseim úgy befalták, mint a pinty!

      Delete
  3. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Megjött a kiszúróm, alig várom a délutánt hogy munka után ezzel foglalatoskodjam. R.

    ReplyDelete
  6. Szia! Elkészítettem és tényleg nagyon finom (szép is lett)! A recepttel csak egy "baj" van, az egy adag nagyon kevés :) Arra van esetleg ötleted, hogyan tudnám úgy tárolni, hogy ne puhuljon be egy idő után? A férjem jobban szereti, ha ropog, sütés után ropogós is volt, de ahogy áll, úgy puhul. Azért így is elfogy, nekem pl. pont így jön be jobban... :D

    ReplyDelete
  7. Most sült ki 10 perce, meg tudnék enni belőle egy fél tepsivel, olyan finom :)
    És tényleg szépen tartja a kiszúrt formát.
    Köszönjük a receptet!

    ReplyDelete
  8. Én írtam április 5-én is. Akkor mézeskalács fűszerrel sütöttem, mert nem találtam sehol kardamomot. Azóta kerestem rendületlenül (illetve kértem az ismerőseimet is, hogy hozzanak), most már van bőven. :) Elkészítettem így is, nem a bolti fűszerkeverékkel és így tökéletes az íze!Úgy sem volt rossz, sőt, de ezzel összehasonlítva, nos: mindenkinek csak azt tudom tanácsolni, hogy próbálja ki így is! Köszönöm!

    ReplyDelete
  9. Szia! Nemrég találtam meg a receptedet, el is készítettük az 5 éves lányommal - de sajnos szétfolyt a minta, nem tartotta meg sütés közben a tészta. Lehet az az oka, hogy "elfelejtettem" hűtőbe tenni előtte? A másik, hogy a massza a hűtőből kivéve kőkemény volt, csak részenként tudtam újragyúrni. Ez így normális? Ma megyek, veszek rendes mézeskalácsnyomdát és újrapróbálom, mert az íze viszont fantasztikus! Köszönöm! Otti

    ReplyDelete
    Replies
    1. Szia Otti! Egy éjszakára szerintem mindenképp fontos betenni a hűtőbe de miután kiszúrtam a formákat én csak egy órára tettem be hűtőbe de az is elég volt, a kekszek megtartották a formájukat. És én előbb kiszedtem a tésztát és hagytam kb. fél órát szobahőmérsékleten majd utána kezdtem el dolgozni vele. Remélem legközelebb sikerül Neked is! :)

      Delete
  10. Szia! Hol vetted ezt a gyönyörű nyomdát? Ilyen szépeket nem láttam még sehol.
    Köszönöm!

    ReplyDelete
  11. Most vettem ki a sütőből az utolsó adagot! Ez a recept egy CSODA! Imádom a mese kekszet ropogtatni kávé mellé és alig vártam, hogy kipróbálhassam ezt a receptet. Ezentúl tuti nem fogom venni a boltit. Aggódtam, hogy túl puha lesz miután kiszedtem, de ahogy hűl úgy 'kekszesedik'. Nagyon nagyon szuper recept, teljesen feldobódtam. Köszönet érte! :) Ajánlani fogom mindenkinek.

    ReplyDelete
  12. Kedves Ildikó. Olvadozok a kekszektől olyan szépek meg is csinálom őket csak legyen mivel. Hol lehet ilyen nyomókat kapni? Megköszönném ha megírná. Üdv. Szilvia

    ReplyDelete
  13. Kedves Ildikó!
    Fantasztikus szépek a kekszek, az iskolai Luca napi vásárra meg is csinálnám őket csak legyen mivel. Hol lehet ilyen nyomókat kapni? Megköszönném ha megírná.
    Üdv Kata

    ReplyDelete
  14. Koszi a receptet! Teljesen ugyanolyan mint a bolti, amit en mar nem veszek meg palmaolajtartalma miatt. Viszont imadom ezt a kekszet, igy nagyon orulok, hogy ratalaltam! En hopehely kinyomoval csinaltam, es nem mezeskalacs fuszerkeverekkel, hamem az altalad ajanlott fuszerekkel. Mondjuk a vaniliat kifelejtettem, de a kovetkezo adagba mar bele sem merem rakni, mert nekem igy tokeletes volt! Meg egyszer koszonet erte! :)

    ReplyDelete
  15. Sziasztok!
    Kezdő, de lelkes kekszsütő vagyok :-)
    Jövő héten sütném a kekszet, de elötte elárulná vki, hogy a csokiba mártást hogyan kell kivitelezni? Úgy értem, biztos van vmi tuti módszer arra, h csak az alja legyen csokis, ne kenjen össze mindent és ne is kelljen maradékként a fele csokit az edényekről lemosogatni :-)
    Köszi előre is :-)

    ReplyDelete
  16. Sziasztok, honnan tudnék ilyen sütikiszúró formát szerezni? Köszönöm.

    ReplyDelete
  17. skincell mole and skin tag remover - What are the benefits of skin cell pro? I was looking for a cure-all product to use on my face that would make my problem go away. My face had always been prone to acne and had several scars from acne. However, my skin was dry, and the acne had largely disappeared. I didn't have any breakouts, yet I decided to give skincell pro a try. I read several reviews online and was intrigued by the positive feedback I got from others.

    ReplyDelete