Wednesday, June 19, 2013

Bukta labdácskák

Avagy hogyan próbáltam csillapítani feltörő honvágyam egy kis hazai ízvilággal?

 
A bukta labdácskák!  J

Szégyen, nem szégyen, azért most már picit hiányzik Magyarország. Persze nem vitás, marhára szeretek Helsinkiben élni, de fél év „magyartalanul” mégiscsak kemény dió. Az egyik legnehezebb itt, hogy a finn konyha totál más, mint a magyar.  Itt nincs ám tarhonya, vagy nokedli, disznóhúst már hónapok óta nem láttam . Van helyette sokféle hal, rénszarvas fasírt, meg tejszínes tepsiben sült krumpli.

Így néhanapján, mikor elcsüggedek és álmodozni kezdek valami hazai finomságról, gyorsan rákattintok egy-két magyar gaszrooldalra, hátha találok valamit, amit megfőznék! Néha körülnézek facebookon is az édesség és kenyérsütős csoportban, ahol magam is oszlopos tag vagyok, hogy elnosztalgiázhassak a jó magyar konyhán. Így volt ez a minap is, amikor megláttam, hogy valaki buktát sütött.

Az a bukta… Ó, jaj! Nem akármilyen volt, szép fényes kerek kis buktácskák, melyek szépen sorakoztak a tepsiben. No, több sem kellett nekem, egyből rákerestem az elkészítésre, amit Barbinál meg is találtam, majd 2 perccel később már dagasztottam is a buktámat! Szerencsémre volt itthon lekvár bőven, plusz készítettem egy étcsokis-karamellás verziót, amibe a házi karamellám mellé olvasztott étcsokit kanalaztam tölteléknek!  Nagyon fincsi lett, próbáljátok ki ti is!

Hozzávalók: (20 db buktához)
40 dkg liszt
2,5 dl tej
2 dkg friss élesztő
3-4 ek cukor
6 dkg olvasztott vaj
1 tojás
1 tk vanília aroma
1 csipet só

Töltelék:
eper és narancslekvár
házi karamella és étcsokoládé

A tészta összeállítása:
Az élesztőt egy kevés cukorral langyos tejben felfuttattam. A lisztet egy tála szitáltam, majd hozzáadtam a cukrot és a sót, majd ezt jól összekevertem. Ezután egy mélyedést vájtam a lisztbe, ahova az olvasztott, de már kihűlt vaj mellé a tejben felfutott élesztőt öntöttem, erre ütöttem egy tojást és hozzáadtam pár csepp vanília aromát. A kelt tésztákat én mindig evőkanállal szoktam összeállítani, majd lisztezett felületre kiöntöm és ott hólyagosra dagasztom. A tésztát ezután fél órát meleg helyen pihentettem, ahol duplájára kelt.
 
Így született a kelt tészta...
A bukta labdácskák összeállítása:
A tésztát elfeleztem, majd az első adagot ujjnyi vastagra nyújtottam, amit igyekeztem azonos nagyságú darabokra felvágni. (Nekem 2 x 9-10 db négyzet lett ebből az adagból). A kis tésztadarabok közepére vagy1-1 púpozott teáskanál eper-, vagy narancslekvárt kanalaztam, vagy a házi karamellámból és olvasztott étcsokiból mertem 1-1 kis mokkáskanálnyit a tésztadarabok közepére. Ezután a négyzetek csücskét összecsíptem, majd a kezemmel a tésztából gyorsan gombócokat formáztam és már mentek is a tepsibe! Arra nem igazán figyeltem, hogy szabályos gömb-alakok legyenek, gondoltam sülés közben úgyis kel a tészta és eltűnnek a szabálytalanságok, ami meg is történt!

A bukta labdák készítése.

A buktákat még negyed óráig hagytam kelni a konyhapulton, (addig gyorsan el is mosogattam), majd a tepsit a hideg, de 180°C-ra beállított sütőbe toltam, ahol kb. 20 perc alatt szép pirosra sültek. Néhány háziasszony még a bukták tetejét tojással is megkeni, de én nem szeretem, így nálam ez elmaradt! Aki a szépen csillogó buktát szereti, az egy egész felvert tojással kenegesse a buktácskáit!
 
Sütés előtt és után!
Persze még melegen befaltam néhány buktát, a gond csak az volt, hogy elfeletettem melyik sarokba került az eperdzsemes és melyikbe a csokis-karamellás bukta. Így „sajnos” három csokisat kellett megennem, mire eljutottam az epresig! Sebaj, kicsit legalább ismét „igazi” magyarnak érezhettem magam!


Szép napot, ildiKOKKI

A frissen sült buktácskák! 





7 comments:

  1. Jaj de szépek!!! Aranyos vagy köszönöm, hogy megemlítettél! :) Puszi!

    ReplyDelete
  2. Hát ez csak természetes, mindig nézelődöm nálad! Egyébként te hogyan formáztad olyan szépre a gombócokat??? Vagy én voltam türelmetlen picit?

    ReplyDelete
  3. Húú, hát azt nehéz elmagyarázni hogyan formázom, valahogy úgy mint Te egy kis négyzet alakú tésztába teszem a lekvárt átlósan összecsípem a sarkakat és a bal tenyerembe fektetve a jobb kezemmel addig csipkedem és forgatom a golyót, míg szépen elsimul. Lehet le kéne videóznom egyszer! :) A zsemléket is így készítem! :)

    ReplyDelete
  4. Hűűűűű,épp buktát készülök napok óta sütni :) istenien néznek ki, majd visszajövök a receptért :)

    ReplyDelete
  5. Akkor hajrá, ha megvan a bejegyzés linkeld be!

    ReplyDelete
  6. Kedves Ildikó

    Jó,hogy leírtad az elején az érzést ami néha ott kint ér el Téged, valahogy jó volt olvasni.Főleg,hogy utána meg látjuk a fotókat a szép buktácskákról amitől aztán újra jókedve lesz az embernek. Így van ez, nekem pl. ettől tetszik az oldalad.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Örülök, maradj is és nézelődj sokat!

      Delete