Wednesday, March 25, 2015

Húsvéti nyuszika kekszek

Avagy hogyan készítsünk nyomdázott kekszeket?


Nyuszkók.

A nyomdázott kekszek készítése nem egyszerű dolog. (Vagy csak nekem nem volt az?!) Egyrészről azért sem, mert vagy nem tartja meg a tészta az alakját és sütés közben elveszik a minta, amit oly gondosan belenyomdáztunk, másrészről meg vagy megtartja ugyan, csak épp a keksz ehetetlen keménységű lesz. J Így a nyomdázás során „a jó is és szép is” elvére kell törekednünk, ami nekem elsőre anno nem sikerült. (Pár éve próbálkoztam, de miért is menne minden elsőre...) Tavaly azonban rendeltem Kínából egy nyuszis sütipecsétet Húsvétra, ami 6 hét késés után májusra ide is ért, így az elmúlt évben nem állt módomban kipróbálni és a nyusziformák egy évet a szekrényben pihentek.

Idén azonban semmit nem bíztam a véletlenre, hiszen Tündérsüti Ildóhoz fordultam tanácsért, aki a kekszek és muffinok királynője, hogy milyen tésztából süssek. Ő ezt a fahéjaspecsétes receptjét javasolta, ami szuperül bevált! Igaz én fahéj helyett stílusosan kardamommal ízesítettem a kekszet, de szerintem az alaptésztába kerülhet vanília, reszelt citromhéj, egy kevés darált kandírozott narancshéj, vagy akármilyen fűszer! A szép minta eléréséhez csupán pár dologra kell figyelni és csodás végeredményt kaphatunk. J (Akinek pedig a nyuszika tetszett meg, az a nyomdázót innét tudja megrendelni.)


Hozzávalók: (Egy gáztepsinyi adaghoz.)
140 g liszt + 20 g étkezési keményítő
50 g porcukor + 1 csipet só
70 g vaj (sótlan)
1 ek étolaj + 2 ek tej
1 db tojás sárgája
1 púpos tk kardamom (elhagyható, vagy más fűszerre cserélhető)

A keksz tésztájába bármilyen fűszert keverhetünk!
Elkészítés:
A száraz hozzávalókat (liszt, porcukor, keményítő, só) a HIDEG vajjal elmorzsoljuk. Ez az omlós tészta egyik fontos trükkje, amit a következőképpen gyorsíthatunk meg: vagy egy késes aprítót használunk, vagy akinek nincs az reszelje rá a lisztre a vajat egy nagy lyukú reszelőn és gyorsan morzsolja egybe, így az nem fog megolvadni. Ezután a tojás sárgáját keverjük el a vaníliával és a fűszerrel, adjuk hozzá az olajat, majd a tejet és ezt dolgozzuk bele a lisztes alapban, majd hipp-hopp gyúrjuk össze. Végük a kész tésztát egy éjszakát pihentessük hűtőben folpackba csomagolva.

Sütés előtt.

Másnap két sütőpapír között nyújtsuk ki a tésztát, majd szúrjuk ki a kiszúróval őket. Tegyük a nyuszikat a tepsire, majd ott nyomjuk rájuk a mintát, amihez a nyomdázót minden pofika előtt mártsunk lisztbe. Végül tegyük egy órára hűvös helyre a nyuszikat (én a teraszra tettem, ott 4°C volt), majd előmelegített sütőben 180°C-on kerek 10 perc alatt süssük őket készre.

Fontos:
A nyuszit a nyújtás és szaggatás után, valamint a sütés előtt mindenképpen legalább egy órát hűtsük, ekkor a vaj ismét kifagy a tésztában és nem fog terülni sütés közben.
Nem, a tésztába valóban nem kell sütőpor, de az így is omlós és puha lesz!
A nyuszikákat össze is ragaszthatjuk, pl. csokis töltelékkel! J


Boldog nyulat, ildiKOKKI 

Mostmár jöhet a Húsvéti nyuszi!

2 comments:

  1. Nagyon cuki kekszeket sütöttél! Tetszenek! :)

    ReplyDelete
  2. A holland nyuszika! :) Nagyon szépek.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Miffy

    ReplyDelete