Wednesday, November 28, 2012

Répás-kesudiós keksz

Mit is készítsünk egy vegetáriánus britnek?

This recipe is availabel here in English.


Répás-kesudiós kekszek!


Bár már jó néhány hónapja élek itt Helsinkiben, eddig még nem volt alkalmam találkozni Péter egyik itteni barátjával, Neillel. Ha pub-os estét tartottak, én mindig kihúztam magam az esemény alól, nem akartam zavarni a pasis beszélgetéseket. Most viszont Neil az otthonába hívott minket, ami alól már nem volt kibúvó és végre nekem is találkoznom kellett a titokzatos skóttal, aki ráadásul vegetáriánus. J



Mit is készíthettem volna egy vegetáriánus britnek? Naná, hogy kekszet, de nem akármilyet! Vegetáriánus… akkor legyen valami zöldséges! Így Lajos Mari 66 karácsonyi édesség c. könyvében található répás-kesudiós keksz receptjét dolgoztam át a saját ízlésemre! Ezt a receptet már eredeti formájában is elkészítettem, de nekem úgy nem nyerte el a tetszésemet. Hát igen, mindenki a sajátjára esküszik! J


Hozzávalók:
70 g kesudió 1                                                                      csipet só
50 g mogyoró                                                                      1 teáskanál sütőpor
150 g sárgarépa                                                                  1 teáskanál vanília aroma
300 g liszt                                                                             1 teáskanál rum aroma
150 g vaj                                                                                1 teáskanál őrölt szegfűszeg
90 g cukor                                                                             2 púpozott teáskanál fahéj
1 tojás sárgája                                                                      1 csipet őrölt szerecsendió
200 g étcsokoládé (70%-os)                                         1 citrom héja
50 g fehércsokoládé                                                         1 narancs héja és fél narancs leve

Előkészületek:
A tészta összeállítását megelőzően 1-2 órával érdemes kivenni a vajat a hűtőből, így sokkal könnyebb lesz a tészta gyúrása, a vaj elmorzsolása! A répát megpucoltam és felkarikáztam, majd kevés vízen megpároltam. Hagytam kihűlni, majd egy villával összetörtem. A kesudiót és a mogyorót kb. 5-5 percig pirítottam 180°C-os sütőben, majd a már megpirult mogyoróról még forrón egy konyharuhában ledörzsöltem a héját. A megpirult magokat darálón ledaráltam és még elektromos kávédarálón is átdaráltam, hogy igazán finom lisztes állagúak legyenek a magok! A citromot és a narancsot alaposan mosogatószeres forró vízzel lesikáltam!

A tészta összeállítása:
A szárazanyagokat (liszt, cukor, só, sütőpor és fűszerek) egy mélyebb tálban összekevertem, majd összemorzsoltam a lágy vajjal. Ezután a masszához adtam a citrom és narancs héját, valamint a levét, a vanília és rumaromát, illetve a répapürét és a tojás sárgáját. A tésztát gyors mozdulatokkal összedagasztottam, de mivel ilyenkor nagyon ragadós még, ezért a felszínét finoman megszórtam liszttel, majd így formáztam gombócot a kész tésztából. Az elkészült tésztát egy zacskóba légmentesen lezártam és egy éjszakán át a hűtőben pihentettem.

A tészta születése!
 Sütés:
Másnap délelőtt a tésztát 3 részre osztottam, a nyújtás során mindig csak az adott kisebb tésztaadaggal dolgoztam, a maradék mindig hűtőben volt, mert ez egy nagyon lágy tészta! A tésztát kb. 2-3 mm vastagságúra nyújtottam, szív alakú formával kiszúrtam és 170°C-on kb.10-12 perc alatt aranybarnára sütöttem. (Vagyis addig, amíg a tészta kicsit kivilágosodott, de az alja sosem volt barna!) Amikor kivettem a megsült szivecskéket a sütőből még puhák, 10 perccel később már kemények, másnapra ismét puhák voltak. Ebből a mennyiségből kb. 70 db közepes méretű keksz lett.

A csokoládé.
 Díszítés:
Az étcsokoládét vízgőz felett megolvasztottam (elegendő kb. 40°c-ig melegíteni a csokoládét), majd a szivek 1/3-át belemártottam, a kekszek alját a lábos szélén lehúztam, majd szilikonos papírra fektettem őket. Itt hagytam a csokit megszilárdulni. Amíg az étcsokit megszilárdult, megolvasztottam a fehércsokit. Ezt egy zacskóba kanalaztam, melynek egyik sarkát levágtam, és a zacskó segítségével finom vonalakat húztam a szivecskékre. A fehércsokiból bőven ment a papírra is. Emiatt nem kell aggódni, hiszen amint megszárad a csoki, le lehet pattintani a szilikonos sütőpapírról, így a felesleges maradék újra felhasználható.

A kekszek díszítése.
 Az elkészült kekszeket egy dobozba rendeztem és csak másnap ajándékoztam őket Neilnek, addigra teljesen megpuhultak és nagyon finomak lettek!

Hibalehetőségek:
A magokat feltétlenül meg kell pirítani, mert a mogyoró és kesudió is úgy adja ki az ízét. A pirítást elhagyni végzetes hiba, azonban nem feltétlenül kell a magokat nagyon finomra darálni. Szerintem szebb is, lágyabb is a keksz, ha igazán finomra van darálva benne a kesudió és mogyoró, illetve a répa is szépen el van pürésítve. Ehhez én villát használtam, az is elég, de aki biztosra menne, használjon botmixert!
Egy keksz csak úgy lesz puha, ha magas a nedvességtartalma és/vagy sok benne a vaj. Nem szabad megijedni, ha a tésztánk nagyon légy lenne, vagy ragadós. Csak a felszínét szabad meghinteni liszttel, nem szabad még pluszban 5-10 dekányi lisztet belekeverni! Elbírná a tészta, de nem szabad! Nyújtáskor alá kell lisztezni, óvatosan és kevesebb tésztával dolgozni, amit munka közben végig a hűtőben kell tartani!

Összességében nagyon boldog voltam, hogy végre sikerült ezt a receptet ilyen formába öntenem! Esti borozgatás mellé, vagy egy délutáni kávé mellé is kiválóédesség lehet! J



Kekszecskék J

No comments:

Post a Comment