Monday, February 17, 2014

Őszibarack sütemény

Avagy hogyan készíttettük el tesómmal a híres „lakodalmas„ süteményt?


Őszibarackok...

Az őszibarack süti gyermekkori emlékeim szerint a nagy falusi lagzik elmaradhatatlan süteménye volt. Gyerekekként mindig két részre szedtük a sütit, majd elsőként kikapargattuk a tölteléket, végül pedig befaltuk a barackok „héját” is. J Lagziban utoljára talán még gyerekként ettem ezt a sütit, aztán évekig nem is… Egészen mostanáig!

A minap azonban a tesómhoz látogattam, ahol ő már önfeledtem állította össze a tésztát egy jó nagy tálban, mikor beléptem a lakásba. Akkor kérdeztem csak, hogy már megint mit készítünk, milyen „régi” receptet halászott elő a jó öreg receptes füzetéből. J Ági erre egyből rávágta, hogy ma őszibarackot fogunk sütni! A következő mondata persze az volt, hogy nem biztos a sikeres végeredményben, de én akkora annyira belelkesültem, hogy már ültem is le kigombócolni a tésztákat!

Az őszibarackok összeállításában és festegetésében a kisebbik unokaöcsém is segédkezett. Így gyerekekkel is bátran nekifoghatunk ennek a sütinek, hiszen amíg a picik festegetik a sütiket, nekünk csak töltenünk és cukorba forgatnunk kell majd. A végeredmény pedig szuper lesz, a legszebb sütiket nálunk Marcell készítette! J
 
A híres lakodalmas sütemény!

Hozzávalók: (50-60 db süteményhez.)
(1) Tészta:
75 dkg liszt
1 cs sütőpor
2 db tojássárgája
25 dkg vaj, vagy margarin
2 dl tej
30 dkg porcukor
1 ek vanília aroma
1 csipet só
(2) Krém:
10 dkg vaj, vagy margarin
3 púpos ek kakaópor
5-6 ek folyós baracklekvár (Mi a saját befőzésű lekvárunkat használtuk.)
15 dkg darált dió
5-10 dkg porcukor (Nálunk 5 dkg volt.)
2 dl tej (Utólag 1 dl tej + 1 dl sütőrum kombinációjával készíteném.)
1 üveg (40 ml) rumaroma 
1 ek vanília aroma
5 dkg mazsola apróra vágva (Elhagyható, vagy más aszalt gyümölccsel helyettesíthető. Nálunk ez aszalt szilva volt.)
(3) Díszítés:
kristálycukor
piros ételfesték, vagy vérnarancs aroma (Nálunk mindkettő, 1:1 arányú keverékben.)
zöld ételfesték, vagy mandula aroma (Nálunk előbbi.)
néhány friss rózsalevél, vagy buxuslevél
 
A sütik.

A tészta összeállítása és sütése:
A margarinhoz adjuk a porcukrot, vaníliás cukrot, sót és a 2 tojássárgáját, majd ezt jól kikeverjük. Ehhez a masszához felváltva hozzákeverjük a lisztet és a tejet, amiből egy közepesen kemény tésztát gyúrunk. (A tésztát érdemes 1 órácskát a hűtőben pihentetni.) A tésztákból dió nagyságú gombócokat formálunk, majd ezeket, kellő helyet hagyva közöttük, tepsire sorakoztatjuk. A gombócokat nem kell ellapítani, sülés közben terülni fognak és szép kis szabályos félgömbök keletkeznek majd!
A gombócokat előmelegített sütőben 160°C-on (gázos sütőben kis lángon) 15-20 perc alatt megsütjük, de csak annyira, hogy a gombócok teteje még világos legyen, talpuk pedig csak éppen hogy aranybarna! A forró gombócokkal várunk 1-2 percet, majd egy kiskanál segítségével azonnal elkezdjük kikaparni a tészta belsejét.
Figyelem: Ha a tészta túl forró, még széthasad a kezünkben, ha meg már túl hideg, akkor azért törik el! Így egyszerre ne süssünk túl sok gombócok és igyekezzünk azzal a kaparással!!
 
A tésztát langyosan a legegyszerűbb kikapargatni!
A krém:
A kikapart tésztát összemorzsoljuk a margarinnal, hozzákeverjük a kakaóport, a porcukrot és a darált diót, majd hozzáöntjük a lekvárt, a vanília és rum aromát is, végül a tejjel teljesen simára dolgozzuk. Az így kapott puha krémet a tésztába töltjük, majd két félgömböt egymáshoz ragasztunk.
Figyelem: A félgömböket nem kell púposra tölteni, éppen csak tele legyenek, majd egy kevés töltelékkel ragasszuk őket össze. A töltelékünk így pontosan elég lesz majd!

A díszítés:
Az őszibarackok külsejét befestjük ételfestékkel, vagy az aromákkal. A még nedves felületű golyóbisokat gyorsan megforgatjuk kristálycukorban, majd tovább díszítjük őket buxus- vagy pici rózsalevéllel. A festéshez sem az aromákat, sem az ételfestéket nem kell hígítani!

Vélemény a receptről:
Az őszibarack egy nagyon finom süti, csak a kis félgömböcskék kikaparását kell gyorsan végezni, hiszen erre a frissen sült langyos tészta a legalkalmasabb.
A töltelék finom volt, de utólag én a 2 dl tej legalább felét, ha nem az egészét tiszta sütőrumra cserélném, mert én nagyon szeretem az igazán nagyon rumos sütiket! Ez a tejes verzió viszont teljesen gyerekbarát és a rum aromától picit rumos is, szóval így is finom volt a töltelék!
A sütemény elkészítése teljesen nosztalgikus volt és szuper volt unokaöcsémmel festegetni a barackokat. J


Szép napot,   ildiKOKKI

Az üvegtálka Aliz barátnőm ajándéka, köszönet érte!

8 comments:

  1. Húh, mennyi ilyet ettünk gyerekkoromban lakodalmakon! Nagyon szeretem! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Én is szerettem, így épp ideje volt kicsit feleleveníteni! :)

      Delete
  2. Imádom! Már találkoztam vele itt, a blogokon, de ez gyönyörűű!! Biztos finom is (volt), gondolom elfogyott már! Lassan neki kéne állni készíteni is! Gratula!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nagyon fincsi volt, de én szívem szerint még rumosabbra készítettem volna a tölteléket, de így volt gyerekbarát a dolog! :)

      Delete
  3. Én is a nővéremmel készítettem utoljára, ő a festésben jeleskedett, még a füle is zöld volt! :-DD

    ReplyDelete
    Replies
    1. Komolyan?! Milyen lett volna, ha mandulaaromával fest, akkor egy mandula ízű nővér lett volna belőle a végén! :)

      Delete
  4. Ez gyönyörű. Mint a mesében, olyan szép. Kb. 14 éve készítettem utoljára, akkor még volt türelmem az ilyesmihez.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha csak kis adagbak, pl. az itt olvasható mennyiség 1/3-ának fogsz neki, akkor biztos kitart a türelem és nagy lesz az öröm a végén! :) Egy szép szombati napon érdemes belevágni!

      Delete