Saturday, October 12, 2013

Mákos-szezámmagos rudacskák

Avagy hogyan sikerült végre egy igazán JÓ sós ropogtatnivalót készítenem?


Mákos-szezámos rudacskák.

A mákőrületem az utóbbi időben a tetőfokára hágott, mostanában mindet mákkal ennék! J Ennek szerintem az az oka, hogy itt Finnországban a mákot amolyan fűszerfélének tekintik és mindössze 20 g-os kiszerelésekben kapható. Ezt a problémát persze jómagam sikeresen orvosoltam, ugyanis a Párom volt oly kedves és hozott 1 kg darálatlan mákot, amit egyből be is tettem a fagyasztóba és onnét veszem elő, ha szükséges.

Erre a receptre néhány hete bukkantam Judit oldalán, amikor is egy szülinapi bulira kerestem valami gyorsan elkészíthető sós ropogtatnivaló receptjét. Egyből meg is örültem, egyrészt a mák miatt, másrészt azért is, mert ez a recept elsőre nagyon jónak tűnt. Igyekeztem ugyanis olyan receptet keresni, ami egyszerű -sós dolgokban kicsit még béna vagyok- és elég omlós tésztát ad, mégis viszonylag magas a nedvességtartalma, mivel nekem ezek a magos sós rudak meg sajtos rudak mindig túl szárazak lettek.

Ez a recept azonban nem okozott csalódást! A mákos rudacskák omlósak és puhák voltak, mégis volt tartásuk, de egyben kellően nedves is volt a tészta. Ami külön plusz pont, hogy én lefagyasztottam a már kisült rudacskákat, amit a kisült mákos csoda nagyon jól bírt, hiszen a fagyasztás egyáltalán nem viselte meg a tésztát, észrevehetetlen volt! Végül mindenkinek nagyon ízlett és a szülinapra érkezett vendégek nagyon hamar elfogyasztották ezt is. Lássuk is, hogyan készült!

Hozzávalók: (kb. 50 db-hoz= 1,5 nagy tepsinyi mennyiség)
25 dkg liszt
5 dkg mák (darálatlan!)
2 ek tejföl
1 tojássárgája a tésztába + 1 tojásfehérje a kenéshez
5 dkg reszelt sajt (nálam 17%-os zsírtartalmú)
2 tk só
1 tk sütőpor
12 dkg vaj
2-3 ek szezámmag

A tészta összeállítása:
A mákot, lisztet, sót és sütőport egy tálban alaposan elkeverjük, majd hozzáadjuk a hideg (!) vajat, a sajtot, a tojássárgáját és tejfölt (A-B). A hozzávalókból egy szép, egynemű tésztát gyúrunk (C-D), amit hűtőben minimum egy órát, de akár egy éjszakát is pihentethetünk.
 
Így készült a tészta.
A rudacskák megformálása:
A tésztát két részre osztjuk, majd lehetőleg egy 5-7 mm vastagságú téglalappá nyújtjuk. Ha nem sikerül tökéletes téglalapot készíteni, akkor a tészta szélét vágjuk egyenesre (A-B). A kinyújtott tészta felületét kenjük meg alaposan tojásfehérjével, majd daraboljuk fel, kb. 5-8 mm szélességű és 10 cm hosszú darabokra (B-C). A tésztát alaposan szórjuk meg szezámmaggal, majd helyezzük a sütőpapírral bélelt tepsibe.
 
Így születtek meg a rudacskák!
Sütés:
A tésztát 180°C-os előmelegítet sütőben kb. 10-12 percig sütjük. Akkor sült át rendesen a tészta, ha a tojásfehérje picit pirul a tészta tetején! A rudacskákat a sütőlemezen hagyjuk kihűlni, majd azonnal fogyaszthatjuk, vagy akár le is fagyaszthatjuk.
 
Épp most sült ki! J
Vélemény a receptről:
Nagyon jó recept, a mák mellett jól érvényesül a szezámmag. A tészta igazán omlós lesz, de vigyázni kell, nehogy túlsüssük a rudacskákat, mert akkor könnyen kiszáradnak. A recept további nagy előnye, hogy nagyon hamar elkészül, olcsó, sőt remekül bírja a fagyasztást is! Próbáljátok ki! J

Szép napot, ildiKOKKI

Egy kis mákos finomság.
(A háttérben s a rudacskák alatt látható alátéteket Indonéziából hoztam!)

3 comments:

  1. Húh, de jól néz ki! Én is szeretem ezeket a rudacskákat, anyósom szokott ilyet készíteni :)

    ReplyDelete
  2. Szent Kleófás, ezt én is elkészítettem (majdnem így), ugyancsak Ildi nevű barátnőm receptje alapján. Igen finom!

    ReplyDelete
    Replies
    1. :) :) Ez a sors keze, hogy te is egy Ildinél találtad! Én eredetileg Juditnál találtam, azóta jó sokan küldték a szülinapi játékra is! És tényleg fincsi, nekem mg van fagyasztva is belőle.... Vésztartaléknak! :)

      Delete