Saturday, April 18, 2015

Áfonyás- és fehér csokoládés mousse torta pisztáciás-mandulás piskótán

Avagy hogyan született egy igazán friss és tavaszias hangulatú mousse tortám.. J


Pisztácia, mandula, fehér csoki, áfonya...

Néhány hete Veronica-nak, egy kedves barátomnak – aki egyben igen nagy süti- és fotókritikusom is – készítettem egy csoki tortát, aki aztán másnap felhívott, hogy SOS-ben szüksége lenne valami könnyű és nem túl édes tortára is. Jómagam persze rögtön elmeséltem neki, hogy épp kísérleti fázisban van egy áfonyás-pisztáciás mousse torta receptem, amit egy korábbi hasonló tortából fejlesztek. Az első torta elkészítése eredetileg jóval időigényeseb volt a lemon curd mousse miatt, amit mindenképpen szerettem volna leegyszerűsíteni. Veronica persze minden süti dologban szabad kezet ad nekem, így született meg ez a pisztáciás-mandulás alapon ülő, fehér csokoládé és áfonya mousse torta, amit azóta ismét elkészítettem, mert annyira ütős kombináció lett. J

A torta tésztájának alapötlete a Sütimizéria oldalról származik, igaz azt leegyszerűsítettem és a mandulával kicsit lágyabbá tettem, mert nekem a 100%-ban pisztáciából készült tészta kicsit tömény volt. Az eredeti tortámban a fehér csoki mousse helyett citrom krémet használtam, ami szintén nagyon finom, csak jóval időigényesebb és most SOS-ben kellett a torta, így gyorsabban kellett dolgoznom. Ennek ellenére azt hiszem a nagyon lédús gyümölcsök, mint narancs és citrom, csak ilyen formában ültethetők át mousse formába, amit a jövőben továbbra is alkalmazni fogok, mert most épp egy narancsos torta van fejlesztés alatt. Az áfonya mousse készülhet fagyasztott erdei vegyes gyümölcsből is, a célnak ez is megfelel, ha csak ezt kapjuk a boltban.

Hozzávalók: (Egy 20 cm-es 12 szeletes tortához.)
(1) Tészta:
2 tojás fehérje
50 g porcukor
35 g darált pisztácia + 35 g darált mandula
20 g liszt
1 csipet só
1 csipet sütőpor
½ tk vanília kivonat
(2) Fehér csoki mousse:*
100 g fehér csokoládé
2 lap zselatin + 0,5 dl tej
2 tojás sárgája + ½ tk vanília paszta
2 dl tejszín
(3) Áfonya mousse:
150 g áfonya (vagy erdei gyümölcs) püré + 3-4 ek porcukor ízlés szerint
2 lap zselatin + 0,5 dl tej
2 tojás sárgája + ½ tk vanília paszta
2 dl tejszín
(4) Díszítés:
kb 20 g áfonya (vagy erdei gyümölcs) püré
50 ml tejszínhab
20-30 g darált mandula és pisztácia vegyesen
fehér csoki korongok

* Megjegyzés:
Az eredeti tortában a piskóta 100%-ban pisztáciából készült, a fehér csoki mousse helyett lemon curd mousse volt, amin egy plusz réteg lemon curd zselé volt az áfonya mousse alatt.
Lemon curd mousse: (A lemon curd receptje itt.)
100 g lemon curd + 50 g fehér csokoládé
2 lap zselatin + 0,5 dl tej
2 tojás sárgája + ½ tk vanília paszta
2 dl tejszín
Lemon curd zselé:
100 g lemon curd + 1 lap zselatin
 
Az eredeti torta Szandi 25. szülinapjára készült.

Elkészítés:
A fehérjét a sóval és a porcukorral kemény habbá verjük, majd két részletben beleforgatjuk a mandulás pisztáciát. A tésztát 18 cm-es tortakarikában 180°C-on kb 15 perc alatt készre sütjük, majd sütirácson kihűtjük.
A tortagyűrűt 20 cm-esre állítjuk, majd celofánnal béleljük és tortadeklire állítjuk, aminek a közepébe helyezzük a piskótát.
A fehér csoki mousse-hoz a tejszínt kemény habbá verjük és félretesszük. A csokit megolvasztjuk, a tojássárgáját fehéredésig habosítjuk, majd ezt nyakon öntjük a meleg tejjel amiben mikróban felolvasztottuk a zselatint és még 1-2 percig habosítjuk a tojást. Végül ezt összeforgatjuk a csokival és két részletben a felvert tejszínhaboz adjuk, majd a kész krémet a piskótára öntjük.
Egy óra hűtőszekrényben való pihentetés után elkészítjük az áfonya mousse-t. Az áfonyából egy kevés vízzel kis lángon áfonyapürét főzünk, majd botmixerrel pépesítünk és az ízlésünknek megfelelő mennyiségű cukorral édesítünk. (Ezt a műveletet a torta elkészítése előtti napon is megtehetjük.) Az áfonya mousse a fehér csoki mousse-szal megegyező módon készül.

Minimal design.

A tortát egy éjszakát, de legalább 4-5 órát hűtőszekrényben pihentetjük, majd a tetejét konyhai ecset segítségével vékonyan megkenjük áfonya pürével, valamint egy kevés felvert tejszínhabbal és csoki korongokkal díszítjük. A torta oldalát teljesen, vagy részben felpanírozhatjuk darált pisztácia és mandula keverékével. Én ezt a torta díszítése előtt tettem meg, először csak a celofán 1/3-át vágtam le és így egy szép keskeny sávban tudtam díszíteni a torta oldalát.

Tippek:
Az áfonya nagyon könnyen szétfő, nekem sokszor elég egy krumplinyomóval átnyomkodnom a lábosban a pürét.
A díszítő tejszínhabba egy kevés habfixálót, vagy Zselatin Fix-et keverek, hogy biztosan szép legyen a tartása. A csoki korongokat őrölt liofilizált áfonyával, vagy eperrel is színezhetjük.
A torta tésztája kiválóan fagyasztható, így a torta összeállítása előtt napokkal is elkészíthetjük.

Sütésre fel,   ildiKOKKI

Itt még egészben....



2 comments:

  1. Elkészítettem Ildi! A tészta a sajátom, a krém a Te recepted alapján készült. Az áfonya helyett epret használtam. Isteni lett! Köszi a receptet! :D

    ReplyDelete
  2. Gyönyörű lett ez a torta! Tetszik, biztosan fincsi lehet! :)

    ReplyDelete